Romanda
Karakter Analizi Nasıl Yapılır, Romanda Karakter Türleri, Romanda Karakter
Tahlili Nasıl Yapılır, Romanda Karakter Özellikleri, Romanda Karakter
İncelemesi, Romanda Karakter Nedir, Romanda Karakter Çeşitleri, Edebiyat
Romanda
karakter romanı meydana getiren yapısal unsurlardan biridir. Yazarlar
eserlerini oluştururken gelişigüzel bir yol izleyerek bunu yapmıyor.
Kendilerine belirli yöntemler belirleyerek roman yazma sürecine dahil
oluyorlar.
Yazarlar
anlatılarında kimi karakterlere sıklıkla ve ayrıntılarıyla yer verirken kimi
karakterlere daha az yer verirler. Silik gözüken karakterler anlatıda
tamamlayıcı bir rol oynarlar.
Romanda
karakter oluşturulurken dikkati çeken en önemli unsur şüphesiz zıtlıklar
düzlemidir. Bir romanda iyi bir karakter varsa mutlaka onun tersinde kötü bir
karakter de vardır. Yada bir romanda
aydın bir karakter varsa onun tersi bilgisiz bir karakter de vardır. Okuduğunuz
herhangi bir romanının karakterlerini düşünün ? Bahsettiğimiz bu ülkü – karşı
karakter değerleri düşündüğünüz romanda da var değil mi? Bütün bunlar tesadüf
değildir. Yazarların anlatılarını meydana getirirken oluşturdukları
karakterlerdir.
Romanlarda
yer alan karakter çeşitleri 4 tanedir. Bunlar, başkahraman, norm arakter, kart
Karakter ve fon karakterdir.
1.Başkişi/Başkahraman
Başkişi
bir olayda yer alan en önemli kişidir. Başkişi olay örgüsünün en önemli
unsurudur. Anlatıların işlevselliğini canlı tutan kişiler düzleminde daha çok
tematik güç/ülkü değer i vardır.
Başkişi;
arzunun, ihtiyacın ve endişenin hareket kaynağıdır. Bu bağlamda vakaya ilk dramatik hamleyi veren şahıs başkişidir.
Anlatıyı oluşturan yapının mihenk taşı diyebileceğimiz başkişi anlatının
merkezinde yer alır. Şahıs kadrosundaki kişilerden farklı işlevler üstlenerek birey
olmanın, olabilmenin kavgasını verir.
Başkişi,
üstlenici görevleri sebebiyle etken ve özne konumundadır. Olayların etkisiyle
değişim ve dönüşümü yaşar. Bu yönleriyle de psikolojik derinlik kazanır.
Anlatıdaki belirleyiciliği nedeniyle dikkatleri üzerinde toplayarak tek bir
düşünce ve nitelikten uzaklaşır. Bu nedenle diğer kişiler merkezi kişiye göre tavır alırlar, onun etrafında
dönerler, bir şekilde ona bağımlıdırlar ya da onunla mutlaka bir ilişkileri
vardır. Bu ilişkiler sarmalında oluşturulan kurgunun ilgi odağı
başkişi, okuru anlatı dünyasında almış olduğu tavırla etkiler.
Başkişi, kurmaca metinde tek kişidir ve metnin çekirdeğinde yer alarak dramatik aksiyonun
gelişim sürecine doğrudan yön verir. Stevick’e
göre “(başkişi) iç dünyaları ve hayatları en ayrıntılı
bir şekilde belirtilen
karakterlerdir. Bunlar, daha canlı olmasa da daha karmaşık bir şekilde, hikayenin akışı
içinde çatışmalar ve değişme süreçleri yaşayan karakterlerdir.’’.
Başkişi romanda bütün
boyutlarıyla verilirler. İç dünyaları ve hayatları ayrıntılarla anlatıldığından
diğer karakterlerden kolaylıkla ayrılırlar.
Başkişi; çatışma ve
değişme süreci yaşayan, toplumda fert olarak varlığını sürdüren ve
tepkilerimizi sürekli olarak yönlendiren kişidir. Romanda en ilgi çekici
sorunların ortaya atılmasını sağlayan bu kahramanlar, tematik güce ait ahlak
anlayışının somutlaştırılmasına hizmet ederler. Zaten romanın yazılış amacı ve
var oluş sebebi de onlara hayatiyet kazandırma fikrine dayanır.
2.Norm Karakter
Norm karakterler romanda birinci
derecedeki kahramanlardan sonra ferdî planda en çok boyutlu olan ve en fazla
derinliği olan kahramanlardır. Norm karakterlerin
tezat yaratmak ve okuyucuyu rahtlatmak gibi görevleri olduğu kadar, birinci
derecedeki kahramanların kusurlarını yansıtma, somutlaştırma gibi fonksiyonları
da vardır.
Norm Karakterler, romanların
birinci derecedeki kahramanlarının eksik yönlerini tamamlayan ,bu yüzden de ’protagonists karekter’lere yakın ferdî bir
derinlik kazanan insanlardır. Yazar, zaman zaman bu kişilere sözünü emanet
eder ve onları kendi adına romanda
konuşturur.
Norm
karakter, başkişiyi duygusal ve düşünsel olarak hayata
hazırlayan kişidir.
Başkişinin tüm başarısı norm karaktere bağlıdır; çünkü bu karakterin
algı dünyası ve tecrübesi oldukça güçlüdür. Norm karakter, başkişinin serüvenine yön veren
bir değer dünyasına sahiptir.
Stevick’e göre norm karakter, ‘’başkişinin yaşadığı tecrübenin derinliklerine dalmamızı sağlayan bir sıçrama tahtasıdır.’’ Dolayısıyla norm
karakter, başkişinin değişim ve dönüşüm sürecini ayrıntılı olarak
görmemizi sağlar.
Norm
karakter başkişinin tüm donanım eksiklerini yansıtan bir ayna niteliği taşır.
norm karakter tek bir düşünce ve nitelikten oluşur. Başkişi gibi bir derinliğe
sahip olamamakla beraber “Kahramanın
uzun yaşam yolunda başarılı olması ve ruhsal bütünlüğü koruması için gölgesi
ile tanışması, barışması ve onu içermesi, özümsemesi gerekmektedir. Bu
birleşme/bireyselleşme süreci, bir bakıma kişinin kendi merkezine doğru büyük
bir yola çıkmasıdır… İnsanların/toplumların ruhsal dengesi, huzuru ve geleceği,
bir bakıma öte-yüzleriyle kuracakları sağlıklı iletişimlere bağlıdır.” (Ramazan
Korkmaz).
Norm
karakter başkişinin öte-yüzü olup iletişimi sağlar. Norm karakter, anlatının en
belirgin karakteridir. Kurgunun sosyal ilişki ağını örerek başkişinin kimliğini
bulmasına yardımcı olur. Olay örgüsünün akışında işlevsel rol üstlenen norm
karakterin kişiliğinde değişim ve dönüşüm yaşamaz. Ancak kurgunun yapısal
bütünlüğünde çatışmanın gerçekçi kılınmasında önemli görevler üstlenir.
Norm
karakterlerin iç dünyalarında ortaya
çıkan farklı eğilimleri, değişik karakterleri, çelişkileri, zaafları; gelişen,
değişen tarafları belirtilmez ve bu haliyle düz karakter özelliği
sergilerler. Anlatıcının kendisine çizdiği/biçtiği yolun/konumun dışına
çıkamazlar. Başkişinin bilincine tutulan bir ayna niteliği taşıyarak onun
değişim ve dönüşümünde bir görev yüklenilmesine rağmen kendini eğitmekten ve
biçimlendirmekten yoksundur. Bu haliyle kendini gerçekleştirme savaşımında
başkişi için bir itici güç olmaktan öteye gitmez.
3.Kart Karakter
Kart karakterler romanda tek bir
özelliğin sembolü durumundadırlar. Her şeye rağmen tabiatlarındaki esas
nitelikleri muhafaza ederler ve değişmezler. Bu tür roman kahramanları,
yalınkat bir kişiliğe sahiptirler ve daha çok 'hedef obje ye varmayı engelleyen
karşı güç grubunda yer alırlar. Onların değişmemesi, hem yazar için hem de
okuyucu için büyük kolaylıklar sağlar.
Yazarın sürekli el altında
tuttuğu kart karakterlerin moral ve fizikî tanımları en çok bir defa yapılır ve
romanda, temsil ettikleri duygu değerleri sözkonusu olunca hemen devreye
sokularak okuyucu zihnindeki hazır imajın harrkete geçmesi sağlanır.
Kart
karakterler değişime ve dönüşüme açık olmayan, sabit karakterlerdir. Öykü
boyunca herhangi bir değişim ve dönüşüme uğramadıkları için kart karakter
olarak isimlendirilirler. Öykü başkişileri çoğu zaman bu karakterler nedeniyle
yalnızlığa ve yabancılaşmaya itilir. Toplumun değişmez normlarının en katı
uygulayıcısıdırlar.
Kart
karakterler çoğu zaman başkişiyle göbek bağlarını koparmışlardır. Başkişinin
bireyselleşme sürecindeki sancılarından ve buhranlarından habersizdirler. Her
yönleriyle sıradan bir özellik arz ederler.
Kart
karakterlerin köksüz olmaları sıradanlıklarındaki en büyük nedendir. Otorite ve
ortama koşulsuz bağlılıkları, onları kendi gerçekleriyle yüzleşmelerinden
yoksun bırakır. Derinlikten mahrum olmaları olayları kendi ölçütlerine göre
yargılamalarını kolaylaştırır.
Kart
karakterler daha çok kendinin dışında kalan değerlerin temsilcisi
olduklarından bir tip olma özelliği gösterirler. Toplumun ve zamanın
belirlediği kişiler olmaları bakımından olay örgüsü içinde çatışmayı canlı
tutarak vaka zincirinin düğümlenmesi
için birinci derecedeki kahramanla temsil edilen tematik gücün karşısında daha
çok bir hasım/düşman hüviyetine bürünür.
4.Fon Karakter
Fon karakterler romanda, olayları
yorumlayan bir koro görevi yapar. Bu
karakterler dekoratif unsur niteliği taşırlar.
Romanın birinci derecedeki kahramanına ait sosyal ortamın daha somut bir
şekilde dikkatlere sunulmasına yardımcı olurlar ve ancak o zaman ilgi çekici
bir boyut kazanabilirler.
Fon
karakterler, romanın akışını ve işlevini değiştirmeden romanın gerçeklik duygusunu
besleyen karakterlerlerdir.
Fon
karakterler, sinema ve tiyatrodaki figüran oyuncular gibi olay örgüsündeki
akışı etkilemeyen, görünüp kaybolan, psikolojik özellikleri, fiziksel
betimlemeleri verilmeyen, yalnızca gerçeklik duygusu uyandırmak ve olayın eklem
yerlerini ayrıntı düzeyinde desteklemek, anlatıyı gerçek hayata benzetmek için
kullanılan silik karikatürlerdir.
Sizler de bu yazı
hakkındaki görüşlerinizi yorumlarda belirtebilirsiniz.