Bir Tereddüdün Romanı – Özet, Tahlil, İnceleme - Edebiyat Araştırmaları
Son Başlıklar
Loading...

31 Ağustos 2020 Pazartesi

Bir Tereddüdün Romanı – Özet, Tahlil, İnceleme


Bir Tereddüdün Romanı – Özet, Tahlil, İnceleme
 Bir Tereddüdün Romanı adlı eser Cumhuriyet gazetesinde 1932 yılında tefrika edilmiştir. İlk baskısı 1933 yılında yapılan eser, 1920’lerde insanlar arasında yaygın olan şüphe ve tereddüt krizlerini konu edinmektedir.


Tema

# Bir Tereddüdün Romanı, Birinci Dünya Savaşı sonrasındaki dönemde tereddüt ve şüphe krizine müptela olan insanların problemlerini anlatmaktadır. Romanda insan hayatında kararsızlığın ne denli engelleyici bir faktör olduğu anlatılmaktadır. Yazar, eserde insanın bu problemlerinden kurtulabilmesi için bazı geleneksel değerlere inanıp sarılmasının gerekli olduğunu vurgulamıştır.

Olay Örgüsü - Özet

# Mualla kendisine yakın bir dostu tarafından tavsiye edilen “Bir Adamın Hayatı” adlı kitabı uzun tereddütlerden sonra sayfalarını rastgele çevirerek okumaya başlar. Mualla hanım kendisine yakın bir dostu tarafından tavsiye edilen kitabı tereddüt içinde okur. Kitapta anlatılanlar Mualla’nın ilgisini çok çeker. Kitabı elinden bir türlü bırakamaz. Kitapta zehirlenen, ölüm ile yaşam arasında mekik dokuyan bir adamın hiç geçmeyen zamanı, yalnız bir şekilde ölüm korkusu anlatılmaktadır. Mualla kitabın yazarını merak eder ve daha sonra bir aile dostu olan Raif Bey tarafından yazarla tanıştırılır. Raif Bey Mualla’nın saf, temiz ve iyi bir aile kızı olduğunu, bekâr olan yazarın onunla evlenmesinin uygun olacağını söyler. Kızla tanışan yazar kızı çok beğenir ve kıza evlenme teklif eder. Mualla bir takım tereddütlerinden dolayı olumlu cevap veremez ve yazardan düşünme süresi ister.
# Yazar, Mualla’nın cevabını beklerken karşısına Vildan adında bir bayan çıkar. Vildan, İtalya’daki kocasından ayrılıp yazar için İstanbul’a gelen, yazarın eserlerini hayranlıkla okuyan ve yazara âşık, dejenere/yozlaşmış, kimliği meçhul birisidir. Mualla’nın aksine Vildan, yazarı hem şahsen hem de eserleriyle tanımakta ve onunla enlenmek istemektedir. Yazar, kültürlü ve sanatkâr ruhlu bir kadın olmasından dolayı Vildan’a ilgi gösterse de ona bağlanmayı düşünmez hatta ondan uzak durur. Çünkü yazar, Vildan’ın güven duygusu vermediğini düşünür.
# Mualla’dan beklediği cevabın gelmemesi üzerine yazar yalnızlığa düşer. Yazar, bu yalnızlığını Vildan ile telafi etmeyi düşünse de birtakım tereddütleri onu bu düşüncesinden vazgeçirir. Sonrasında tekrar Vildan’a dönmek istese de Vildan’ın İstanbul’dan habersizce ayrıldığını öğrenir.

Zaman

# Bir Tereddüdün Romanı adlı eserde, Birinci Dünya Savaşı sonrasında şüphe ve tereddüt krizlerine yakalanan insanlar konu edinmektedir. Romanda anlatılanlar 1920 ile 1930 yılları arasını kapsamaktadır. Ancak romanda anlatılanlar sadece bu dönemle sınırlandırılamaz. Eserde, yazar olarak karşımıza çıkan kahramanın çocukluğu ile ilgili bilgiler verilirken asıl anlatılan olayın zamanından yaklaşık 20 yıl gerilere gidilmektedir. Bu durumu romandaki şu bölümden anlayabiliyoruz:
Evvela müphem bir sancının etler arasında yürüyen gizli nefesi halinde bu hastalık, onun ince tenli, narin kemikli, pembe ve körpe vücuduna dadandığı zaman, kendisi yedi yaşında var yoktu (s. 155).
# Bir Tereddüdün Romanı, 1932 senesinde kaleme alınmıştır. Yazar olayları bulunduğu günden geriye dönerek, geçmişten bulunduğu zamana kadar cereyan eden bir takım olayları anlatmaktadır. Romanda olaylar anlatılırken kronolojiye pek uyulmamıştır.

Mekân

# Bir Tereddüdün Romanı adlı eserde dış dünyanın ve mekân öğelerinin tasvirine çok az rastlanır. Romanda karakterlerin psiko-sosyal durumlarını yansıtmak amacıyla mekân tasvirlerinden yararlanılmıştır. Yazarın Mualla’ya evlenme teklifi sonrası ruhsal durumunu yansıtan aşağıdaki satırlar bu durumu ortaya koymaktadır:
Apartmandan çıkınca tenha ve geniş caddede yapayalnız, ağır ve sakin adımlarla yürüyordum; gecenin o saatinde bomboş kaldırımlar beni kendime daha çok yaklaştıracakları halde, şahsiyetimin garip bir tarzda parçalanmasına ve dağılmasına sebep oluyor gibiydiler.
# Bir Tereddüdün Romanı’nda olaylar genellikle kapalı mekânlarda geçmektedir. Romandaki kapalı mekânlar Raif’in apartmanı, Mualla’nın yaşadığı konak ve yazarın kaldığı otel olarak sıralanabilir. Kapalı mekânlarda genelde karakterlerin arasındaki ilişkiler anlatılırken, açık mekânlarda kahramanların psikolojik durumları anlatılmaktadır.
# Bir Tereddüdün Romanı’nda olaylar İstanbul’da yaşanmıştır. İstanbul şu semtleri romanda yer almaktadır: Boğaziçi, Beyoğlu, Hürriyet Tepesi, Şişli, Taksim, Tepebaşı, Tokatlıyan ve Tünel.

Bakış Açısı ve Anlatıcı

# Peyami Safa, diğer romanlarının aksine Bir Tereddüdün Romanı adlı eserinde, hakim bakış açılı anlatıcı ile kahraman bakış açılı anlatıcı tarzını bir arada kullanmıştır. Romanda iki bakış açısına birlikte yer verilmesiyle okuyucunun olaylara çift cepheden bakması amaçlanmıştır. Yazar hakim açılı anlatıcı tarzını esere müdahale etmekten çok okuyucuya bilgi verme amaçlı kullanır. Mualla’nın yazarın eseriyle tanıştığı zamanı anlatan aşağıdaki bölüm bu kullanıma örnektir:
Sahifeleri çevirdi. Gözlerine ilişen satırların uyandırdığı parça parça hayalleri birbirine ekliyor ve kitapla kendisi arasındaki yabancılığı azaltmak için mevzuu biraz kavramağa müsait, umumi bir fikir edinmeğe çalışıyordu. Fakat cüzlerden külle doğru ilk hamlede gitmek isteyen tecessüs birdenbire hızını alamamıştı (s.5).
# Bir Tereddüdün Romanı’nda birinci şahıs anlatıcı olarak karşımıza roman kahramanı yazar çıkar. Bakış açısının bu şekilde romanda yer yer bulunması romana otobiyografik bir özellik kazandırır. Eserin birinci şahıs anlatıcının kullanıldığı bölümlerine bakıldığında yazarın kişiliğinde izler görmek mümkün olmaktadır. Özellikle roman kahramanlarından Vildan’ın “Senin bir kitabında genç bir kız İzmit’ten kaçar, babası ölür.” cümlesiyle Peyami Safa’nın bir başka romanına işaret etmesi kitabın yazarının, romandaki kahraman yazarla kendisini özdeştirdiğini göstermektedir.

Şahıs Kadrosu

Başkişi

# Bir Tereddüdün Romanı adlı eserin başkişisi eserde ismi zikredilmeyen yazardır. Romanda yazarın ailesinden bahsedilmemektedir. Bu durumdan onun ailesi ile bir bağının olmadığı anlaşılmaktadır.
# Entelektüel bir mizaca sahip olan kahraman bohem bir hayat yaşamaktadır. Yazarın bohem bir hayat sürmesinde tereddütlerinin esiri olması etkendir.

Norm Karakterler

# Mualla, muhafazakâr bir aileye mensuptur. Mualla’nın yazarla tanışmasını Raif aracılığıyla gerçekleşmiştir. Yazarın evlilik teklifine ihtiyatla yaklaşan Mualla yazarın bohem yaşantısından dolayı bu teklife hep şüphe ile bakar.
# Mualla’nın böyle düşünmesinde, yazarın yaşantısı etkili olduğu kadar o zamanda insanların her olaya tereddütle yaklaşma hastalıkları da etkilidir.

Kart Karakterler

# Yazarı önceleri eserleriyle tanıyan Vildan, yazarla tanışmak maksadıyla İtalya’daki kocasından ayrılıp Türkiye’ye gelmiştir. Vildan, mizacı ve tutarsız davranışlarıyla yazarda olumsuz bir etki bırakmıştır.
# Bu sebeple yazar ondan uzaklaşmak ister ancak Mualla’dan beklediği cevap gelmeyince yalnızlığını gidermek için tekrar Vildan’la yakınlaşmaya çalışır. Fakat bu sefer de Vildan ortadan kaybolmuştur.

Fon Karakterler

# Bir Tereddüdün Romanı adlı eserde yer alan fon karakterler şunlardır: Raif Bey, Vildan’ın İtalya’daki eski kocası, şoför, otel görevlisi.

Share with your friends

Add your opinion
Disqus comments
Notification
This is just an example, you can fill it later with your own note.
Done