Fatih Harbiye – Özet, Tahlil, İnceleme - Edebiyat Araştırmaları
Son Başlıklar
Loading...

31 Ağustos 2020 Pazartesi

Fatih Harbiye – Özet, Tahlil, İnceleme

Fatih Harbiye – Özet, Tahlil, İnceleme
Fatih Harbiye romanı  ilk kez 1931 yılında okuyucu ile buluşmuştur. 1999 yılında on dokuzuncu baskıya ulaşan eser, Doğu-Batı kültürleri arasındaki çatışmasını konu edinmektedir.
Fatih Harbiye romanı Otto Baxa tarafından “Zwischen Ost und West” adıyla 1943 yılında Almancaya tercüme edilmiştir.



Tema

 # Peyami Safa, Fatih Harbiye romanında Doğu medeniyetiyle Batı medeniyeti arasındaki çatışmayı işlemiştir. Eserde, insanımız tarafından Batılılaşma meselesinin yanlış anlaşılması neticesinde genç neslin ciddi bunalımlara ve bunalımlar birlikte birçok yanlışa sürüklendiği anlatılmaktadır.

Olay Örgüsü - Özeti

# Fatih Harbiye romanının başkahramanı Neriman, lise yıllarından beri tanıdığı Şinasi ile Darülelhan’a gitmektedirler. Fatih’te oturan bu iki genç sözlüdürler. Aradan geçen zaman sonrasında Neriman değişmeye, gittikçe çevresinden uzaklaşmaya başlamıştır. Artık Neriman, Şinasi’nin ve çevresindekilerin tanıdığı Neriman değil giyimi, zevkleri, derslerine ve çevresine karşı olan tavırları tamamen değişmiş biridir.
# Bu süreçten sonra Neriman, Doğu medeniyeti ve ona ait her şeyden rahatsızlık duymakta buna karşın Batı medeniyetine ait her şeye hayranlık duymaktadır. Bu sebeple İstanbul’da Batı’nın bütün etkilerini üzerinde taşıyan Beyoğlu semtine karşı aşırı sevgi beslemekte ve her fırsatta evlerinin bulunduğu Fatih’ten tramvayla oraya gezmeye gitmektedir.
# Neriman bu düşüncelerinin de etkisiyle Beyoğlu’ndan tanıdığı zengin aile çocuğu Macit’le arkadaş olur. Macit, Neriman’ın gözünde Batıyı ve medeniliği temsil eden bir gençtir. Bu sebeple ona karşı bir hayranlık duyar. Hatta Neriman bir gün Şinasi ile okuldan birlikte çıkarken belki de Şinasi’ye ilk kez yalan söyleyerek yanından ayrılır ve Macit’le buluşmaya gider. Ancak Şinasi Neriman’ın söylediği bu yalanın farkına varmıştır.
# Neriman Batı'ya karşı hayranlık duymaya başladığı andan beri sürekli Beyoğlu’na giderdi. Beyoğlu’na gidince kendisini hapisten çıkmış özgürlüğe kavuşmuş gibi hissederdi. Yine Neriman, bir gün Fahriye’yle birlikte Beyoğlu’nda gezerlerken Macit’e rastlarlar. Macit Neriman’ı zengin insanların katılacağı büyük bir baloya davet eder. Neriman’da bu baloya katılmayı çok istemektedir. Bu sebeple hem baloya gitmek için izin alabilmek hem de gerekli parayı temin edebilmek için, son zamanlarda değişen tavırlarından dolayı kendisine kızmakta olan babası Faiz Bey’in gözüne girmeye çalışır. Bu yüzden şimdiye kadar mutfağa girmekten nefret eden Neriman, o akşam mutfağa girer ve babasının gözüne biraz da olsa girmeyi başarır. Neriman yine babasının hoşuna giden davranışlar yaparak babasının gözüne iyice girmiş ve babasını kandırmıştır.
# Neriman, babasına karşı iyi kız rolünü oynamak zorunda olsa da bulunduğu semtte yaşamaya tahammül edemez bir duruma gelir. Yaşadığı yerde Doğu kültürüne ait ne varsa onlardan nefret etmektedir.
# Bu arada Neriman Şinasi’yi gerçekten sevip sevmediğini, onunla arasındaki ilişkilerinin bir aşk mı yoksa çocukluktan gelen bir sevgi mi olduğuna karar veremez. Macit’le tanıştıktan sonra Şinasi’ye karşı tutumu da değişmeye başlamıştır. Bir gece Şinasi’nin Neriman’a son zamanlardaki yaşantısı nedeniyle acı sözler söylemesi üzerine araları bozulur.
# Faiz Bey kızıyla bir gün konuşurken evlilik konusunu ona açar. Neriman, Şinasi’yle uzun zamandan beri     birlikte olduğunu,    onu     çok sevdiğini ve bu evliliğin elbette olacağını babasına söyler. Ancak bir iki ay babasından müsaade ister. Buna sebep olarak ta karışık duygular içinde olduğunu, kafasını toparladıktan sonra bu işin olacağını söyler. Arkasından balo fikrini açmak için en uygun zaman olduğuna karar verir ve babasına böyle bir balo olduğunu bütün arkadaşlarının katılacağını kendisinin de bu baloya katılmak istediğini söyler. Faiz Bey de kızının uysal bir şekilde konuşmasından dolayı Şinasi ile gitmesi şartıyla baloya katılmasına müsaade eder.
# Şinasi Neriman’ın çok değiştiğini arkadaşı Ferit’e söyler. Ferit de Şinasi’ye Neriman’ın Macit’le görüşmemesini engellemesi gerektiğini anlatır. Bu konuşma neticesinde Şinasi Neriman’ı Macit’le görüştürmemeye ve baloya gitmemesini engellemeye karar verir. Akşam da Neriman’ı            Feritlere çağırıp orada bu düşüncelerini Neriman’a söyler.
# Neriman baloya gitmekte kararlı olduğundan Şinasi’yi dinlemez ve hazırlıklara başlar. Elbiseye ihtiyacı olduğunu bildiği için birçok baloya gitmiş olan dayısının kızlarına danışmaya Şişli’ye gider. Fakat burada dinlediği bir olay Neriman’ın hayatını değiştirir.
# Anlatılan olay şudur: “Fakir bir Rus gitaristiyle yaşayan bir Rus kızı, az parayla yaşamak kendisine ağır geldiği için onu terk ederek tanıştığı zengin bir Rum ile evlenir. Fakat bu zenginlik içindeki hayatta eskisinden çok daha mutsuz olur. Bu hayattaki her şeyi ve çevresindeki insanların davranışlarını basit ve yapmacık bulur. Pişman olarak tekrar fakir Rus gitariste döner.Fakat adam kendisini kabul etmez.Buna dayanamayan Rus kızı intihar eder.”
# Neriman, dinlediği bu olayla kendi hayatı arasında büyük bir benzerlik bulur. Gittiği yolun yanlış olduğunu, mutlu olmak için sadece paranın ve medeniyetin yeterli olmadığını, iç huzurun da gerektiğini anlar. Balodan da Macit’ten de vazgeçer. Neriman düşüncelerinin değiştiğini bir mecliste Şinasi, Faiz Bey ve diğerlerine ağlayarak anlatır. Neriman’ın eski haline dönmesi başta Şinasi ve Faiz Bey olmak herkesi çok sevindirir. Nihayet eski huzurlu günlerine dönerler.

Zaman

# Fatih Harbiye romanında zaman 1920-1930’lu yılları kapsamaktadır. Bu yıllarda özellikle Beyoğlu gibi semtlerde Batı kültürünün etkisi oldukça fazladır. Tanzimat’la başlayan Batılılaşma hareketlerinin Cumhuriyet’in ilanıyla iyice alevlendiği bu dönemde, Türk tipinde ve cemiyetinde farklılıklar oluşmaya başlamıştır. Bazı Türklerin Batı medeniyetini, Doğu medeniyetinden üstün görmeye başladığı, Doğu medeniyetine ait olan şeylerin çirkin görülmeye, Batı’ya ait olanların benimsenmeye başladığı dönemdir. Özellikle “Lozan Sulhü” bireysel ve toplumsal planda bir dönüm noktası olarak görülür. Eserde bu durum şu şekilde belirtilmiştir.
Lozan sulhündan sonra, resmî Türkiye'nin de kanunla herkese kabul ettirdiği bu asrileşme, Neriman'ın ruhunda gizli gizli yaşayan bu iştiyaka en kuvvetli gıdasını vermişti. Akraba ve arkadaşlarından, örneklerden, gittikçe medenileşen İstanbul'un dekorundan, kitaplardan, resimlerden, tiyatro ve sinemalardan gelen bu telkinler, yeni kanunlarda müeyyidesini bulmuş oluyordu (s.56).
# Fatih Harbiye romanı zamansal olarak Neriman’ın hayat hikâyesiyle paralel olarak gider. Neriman’ın çocukluğuyla ilgili geri dönüşlerle zaman 1909 yılına kadar gider.
# Fatih-Harbiye romanında olaylar büyük ölçüde kronolojik sıraya uygundur. Eserde kahramanların yaşadığı olaylar altı günlük bir süreyi kapsamaktadır. İlk beş günde Neriman’ın batılılaşma tutkusu ve bu tutkunun tesiriyle davranışlarında olan değişiklikler anlatılırken son bir günde de Neriman’ın bu tutkudan nasıl vazgeçtiği anlatılır.

Mekân

#  Fatih Harbiye romanında olaylar Fatih, Harbiye, Şişli ve Beyoğlu’nda geçmektedir. Fatih, genellikle Müslümanların oturduğu, doğuyu temsil eden evleri, sokakları, camileri, mescitleri ile tam anlamıyla geleneksel bir Türk mahallesidir. Harbiye, Şişli ve Beyoğlu genelde gayrimüslimlerin ve Avrupa kültürüne özenen Türklerin oturduğu, Batı’yı temsil eden yerdir.
# Batılı yaşam tarzının ağır bastığı bu yerler bu türden insanlarla ve mekânlarla doludur. İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan Fatih ve Harbiye semtleri, mesafe olarak birbirlerine çok uzak bulunmamalarına rağmen yaşam tarzları olarak birbirlerinden çok uzak yerler gibidir. Oysa Fatih’ten Beyoğlu’na tramvayla kısa bir sürede gidilebilmektedir. İstanbul içinde doğu ve batı kültürlerini barındıran, iki farklı medeniyeti temsil eden bu semtler, romanda olayların yaşandığı mekânlardır.
# Fatih Harbiye romanında mekânlar genellikle dar ve kapalı mekânlardır. Darülfünun, Darülelhan, Maksim, Löbon, tramvay ve Ferit’in evi, Fatih’teki kahvehaneler ve konak birer kapalı mekân örneğidir.

Bakış Açısı ve Anlatıcı

# Fatih-Harbiye romanında anlatıcı üçüncü şahıstır. Gözlemci yani yazar roman kahramanlarının düşüncelerini okuyup okuyucuya aktarır. Tanrısal bakış açısı diye de adlandırılan bu bakış açısı esere hâkimdir. Aşağıda alıntı yapılan bölümde de göze çarpmaktadır.
Hemen bir zihin gayretiyle muhakeme etmek istedi: "Mademki ben Neriman'ın değiştiğini çoktandır fark ediyordum..." diye başladı. Fakat kendi kendini itham etmeye mecbur olmak korkusuyla muhakemesine devam edemedi. Zaten şuurunda büyük çatlaklar peyda oluyor, oralardan içeriye birçok insicamsız hatıralar boşalıyordu. Kendini bir daha toplayarak, yeni bir zihin gayretiyle muhakemesine devam etmeye çalıştı. İçindeki sesi yükselterek tekrar ediyordu: "Mademki ben Neriman'ın değiştiğine çoktandır dikkat ediyordum." Fakat araya gene birçok hatıralar girdi ve mantıkî silsileyi bozdu (s.10).
# Yazar Fatih Harbiye romanından alınan bu bölümde Şinasi’nin duygularını ve zihninden geçen her şeyi okuyucuya aynen aktarmıştır. Ayrıca didaktik ve telkin edici bir üsluba sahip olan roman, okuyucuyu yönlendirmektedir.

Şahıs Kadrosu

Başkişi

# Fatih Harbiye romanının başkahramanı Neriman’dır. Neriman, Darülelhan’da müzik eğitimi alan bir genç kızdır. Batı kültürü ve ona ait her şeye merak salmış ve merak saldığı bu andan itibaren kıyafetleri, tavırları, zevkleri ve beğenileri değişmeye başlamıştır. Batılı yaşam tarzının büyüsüne kapılan Neriman, doğup büyüdüğü geleneksel Türk mahallesinin yaşam tarzı ile Batı medeniyetinin yaşam tarzı arasında sıkışıp kalmış ve sinir krizleri geçiren bir kız haline gelmiştir. Doğu ve Batı kültürü arasında bocalayan bu genç kız romanın sonunda “Batı” sevdasından vazgeçip ait olduğu “Doğu”yu tercih etmiştir.

Norm Karakterler

# Neriman’ın sözlüsü olan Şinasi, Fatih’teki kültür ortamında yetişen terbiyeli, karakterli ve eğitimli bir gençtir. Yine Neriman gibi Darülelhan’da müzik eğitimi alan ve kemençe çalmayı çok seven Şinasi, Doğu kültürünü temsil eden bir kişiliğe sahiptir. Batılı yaşama ve zevklere yönelmeyen, ayakları yere sağlam basan Şinasi, az konuşan, saygılı, kararlı sağlam karakterli ve görünüşe fazla önem vermeyen biridir.
# Faiz Bey, Neriman’ın babasıdır. Ney çalmayı seven ve Türk kültürüne son derece bağlı olan Faiz Bey, kızına son derece düşkün birisidir.

Kart Karakterler

# Macit bakımlı, giyimine dikkat eden nazik biridir. Romanda Batı’yı temsil eden karakterdir. Keman çalabilen Macit, Darülelhan’da bir süre müzik eğitimi almıştır. Neriman’la Darülelhan’da tanışıp arkadaş olmuşlardır. Bu arkadaşlık Neriman’la Şinasi’nin arasının açılmasına sebep olmuştur.

Fon Karakterler

# Fatih Harbiye romanında yer alan fon karakterler şu şekilde sıralanabilir: Gül ter, Fahriye, Nezahet, Ferit, Muammer, Ulviye, Neriman’ın dayısının kızları, Neriman’ın büyük annesi.

Share with your friends

Add your opinion
Disqus comments
Notification
This is just an example, you can fill it later with your own note.
Done